13. elokuuta 2015

V niin kuin videopeli

Nyt Arkham-pelejä tehneen Rocksteadyn mandaatti on päättymässä ja studio etsii uutta suuntaa ja ideaa uudelle pelille. Täällä olisi yksi: V for Vendetta (V niin kuin verikosto)!


"Ideas are bulletproof"
Allekirjoittaneen ainoa kosketuspinta tähän DC:n universumin antisankariin rajoittuu kaksituhatluvulla julkaistuun rainaan. Leffan on vetovastuussa ovat toimineet Matrix-trilogiasta tutut Wachowskin sisarukset. Pätkässä anarkistisen vapaustaistelijan rooliin asettuva V julistaa yhden miehen sodan lähitulevaisuuden Lontoossa valtaapitävälle totalitaariselle äärioikeistopuolueelle. Filmin jälkeen jäi monesti mieleen kytemään että kuinka hyvin tämä toimisikaan myös videopelinä. Puuttui vain pelimoottori, jolla V:n veitsiakrobatia pääsisi oikeuksiinsa.
V:ssä olisi kaikki ainekset oman
pelinsä tähdeksi. (comicbook.com)

Sitten tulivat Arkham-pelit: Asylum, City, Origins, (Blackgate) ja lopulta Knight. Visio alkoi muodostua. Näin sieluni silmillä avoimen Lontoon, jossa pelihahmo liikkuisi kattojen harjoilla pomppien ja varjosta varjoon. Pelin punaisena lankana toimisi parlamenttitalon räjäyttäminen, vallankumouksen käynnistämiseksi. Sitä ennen V:n on kuitenkin nitistettävä äärioikeistopuolueen avainjäsenet. Tähän tehtävään hän tarvitsee apurin, Evey Hammondin.

Hammondin ja V:n polut kohtaavat sattumalta, kun V pelastaa ulkonaliikkumiskieltoa rikkoneen Eveyn sormi-miesten kynsistä. Eveyn ja V:n välinen yhteistyö voisi toimia vähän samoin kuin Batmanin ja Oraclen Arkham-peleissä. Evey toimittaisi pelaajalle tietoa puoluejäsenien sijainneista, turvallisuusjärjestelyjen ohittamisesta ja rupattelisi mukavia V:n korvaan. Eveylle voisi myös, vaihtoehtoisesti, laatia asetetta isomman roolin pelissä, jossa hän olisi välillä auttamassa V:tä paikan päällä. Tällöin V:n tehtävänä olisi suojella Eveytä.



Evey Hammond pinteessä. (gonemovies.com)
"People shouldn't be affraid of their goverment, goverments should be afraid of their people"
Puoluejäsenten salamurhaamisesta saisikin oivan listan sivutehtäviä. Päähuomio olisi puoluen pään, ylikansleri Adam Sutlerin nitistämisellä ja parlamenttitalon pamauttamisella. Osa pelin sivutehtävistä liittyisi puoluejäsenten sijainnin selvittämiseen ja oikean lähestymistavan valitsemiseen. Puoluejäsenissäkin kun on eroja: On mm. pedofiili kirkon pää, äkkiväärä TV-persoona ja tappajaviruksen kehittänyt lääkäri.

Puoluejäsenten kurmoittamisen lisäksi V:n sivutehtäviin voisi kuulua  myös siviileiden suojelu sormi-miesten mielivaltaisia hyökkäyksiä vastaan, Sutlerin sensuurin takavarikoimien esineiden palautus oikeille omistajille ja ylipäätänsä Lontoon vapauttaminen ääripuolueen ikeen alta. Tämä tapahtuisi sormi-miesten tarkistuspisteet tuhoamalla. Esimerkkeinä tarkistuspisteistä voisi toimia leffastakin tutut näyttämöt, kuten Old Bailey ja Jordan Tower. Osalla näistä paikoista olisikin siksi rooli myös päätarinassa. Näiden aktiviteettien lisäksi pelissä olisi satunnaisten rikosten ehkäisyä, Watch_Dogsin malliin. Tästä palkittaisiin tutulla karma-mittarilla, joka määrittelee sen näkevätkö lontoolaiset V:n terroristina vai vapaustaistelijana, pelkäävätkö he häntä vai taistelevatko hänen rinnallansa.


"It' my very good honor to meet you and you may simply address me as V"
Vihuissakin löytyy valinnanvaraa jo pelkän leffan koluamalla. Lontoon kaduilla valtaa pitäisi peruspoliisit, joka toimii valtapuolueen tiukassa talutusnuorassa. Astetta kovemman vastuksen tarjoavat puoluejäsen Creedin alaisuudessa toimivat sormi-miehet, jotka hakeutuvat paikalle, kun pelkkä poliisi ei enää riitä. He voisivat vastata mm. puoluejäsenten suojelusta V:tä vastaan. Kun tilanne lopulta kärjistyy ja parlamenttitalon räjäytys lähenee kaduille marssivat myös sotilaat. Tällöin ainoat turvalliset etenemisreitit kulkisivat kattojen poikki, tai maanalaisesta.

Vaikka V-pelin alkusysäys syntyikin Arkham-pelisarjasta, niin lopullisen suunnan pelille näytti juuri Talionin pelihahmo, Middle Earth: Shadow of Mordorissa. Mordorin varjossa Arkham-klooni esitteli lähes rajattoman mahdollisuuden tutkia ympäristöä ilman Batmanin grapnel-gadgettia. Pelkkä notkea parkourmainen pomppiminen tarttumakohdasta toiseen istuisi V:n akrobaattisiin ominaisuuksiin kuin voinappi leivälle! Lisäksi Mordorin astetta brutaalimmat execution-lopetusliikkeet ovat juuri sitä mitä V-peli kaipaa. Pelimekaniikka yhdistelisi (batmanmaisesti) saumattomasti hiiviskelyä ja toimintaa V:n salamurhatessa puoluejäseniä ja paeten poliisia omaan tukikohtaansa, Varjogalleriaan.


Reality check:
Totta puhuen, mahdollisuudet V for vendetta-pelille ovat aika heikot, koska leffa on ehtinyt pyöriä jo vuosia sitten ja painunut monilla mielen taka-aloille. Pakko onkin ihmetellä että kuinka Matrix-pelejä tehtailleet Wachowskitkaan eivät tajunneet tarttuneet V-pelin ideaan jo aikoinaan. Nyt ei siis muuta kuin kickstartterit ja petitionit käyntiin vaan ja DC:ltä, Warnerilta ja kumppaneilta kinuamaan pelintynkää. Vallankumouksen aika on tullut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti