Aika herättää Sora päiväunilta Roxasilla. (khinsider.com) |
Pelasta maailmat, taas
Kingdom Heartsin jatko-osassa juonikäänteet muuttuvat astetta monimutkaisemmiksi. Jos ensimmäinen osa ei ole tuttu olet armotta hukassa. Peli kun ei pahemmin selvittele Soran aikaisempia edesottamuksia (alun lyhyttä introa lukuunottamatta). Myös ensimmäisen pelin spin-offia Kingdom Hearts RE: Chains of Memoriesia kannattaa pelata edes hiukan, koska peli viittaa paikoitellen myös siihen. Chains of Memories ja ensimmäinen Kingdom Hearts löytyvät helpoiten Kingdom Hearts 1.5. HD-kokoelmasta PS3:lle.
Ensimmäisen pelin lopussa nitistetty Ansem-roisto ei siis ollutkaan oikea Ansem...tai jotain. Myös Soran kumppani Riku näyttää nyt toisenlaiselta kuin ennen, johtuen hänen flirttailusta pimeyden voimien kanssa. Sattumana sopassa on myös uudet nousukkaat, Organisaatio XIII. Tämä pahisjoukko on temppuillut Soran muistin kanssa ja nyt Organisaatio komentaa Nobody-hirviöitä, jotka ovat uhka jopa ensimmäisen pelin Heartless-roistoille. Liian monimutkaisesti asioita ei kannata miettiä sillä pääosassa on edelleen hirviöiden kurmoittaminen.
Tällä kertaa Sora kumppaneineen vierailee mm. Tronin, Mulanin, Leijonakuninkaan, Pirates of the Carribeanin ja ehkä vaikuttavimman Timeless Riverin maisemissa (, jossa nähdään Wanhojen Hyvien Aikojen Piirrettyjä). Vanhoista maailmoista comebackin tekevät mm. Hollow Bastion, Agrabah, Atlantis, Coliseum ja Halloween Town. Näkemistä ja tekemistä on paljon aina musikaaleista lentävällä matolla liitelyyn. Ja mikä parasta: Jos yhdessä maailmassa tie nousee pystyyn voit edelleen vaihtaa toiseen maailmaan ja palata myöhemmin takaisin. Myös maailmojen välillä tapahtuvat Gummi-lennot ovat uudistuneet kovalla kädellä ja ovat nyt mahtavannäköisiä Shmup-pyrähdyksiä (ja ensimmäistä kertaa myös oikeasti haastavia).
Pelimaailmoissa löytyy näköä ja kokoa. (youtube.com) |
Pelillisesti on tapahtunut paljon uudistuksia. Uudet Limit- ja Drive-komennot tuovat taisteluihin uusia ryhmässä (Limit) tai yksin tehtäviä superhyökkäyksiä (Drive), joiden fiksu käyttö on olennaista pelissä pärjätäkseen. Myös muitakin pelin systeemejä on hienosäädetty hiukan aina taikapisteistä alkaen. Kokonaisuus on nyt entistä toimivampi ja erilaiset Drive-muodot takaa entistä monipuolisemman pelityylin.
Mutta tietysti nurisemistakin löytyy. Itse koen negatiivisempana asiana Summonien vähäisemmän roolin, sillä ne toimivat oikein hyvin ekassa pelissä. Limit-komennot ovatkin ottaneet Summonien roolin isommin lämää tekevinä hyökkäyksinä. En myöskään välittänyt siitä että välillä Drive-komento muuttaa Soran Heartless-hirviöksi (ilmeisen sattumanvaraisesti). Tämä viiksettää kun ottaa huomioon kuinka arvokkaita Drive-pisteet ovat. Tähän on tarinalla selitetty syy, mutta pelaajan kykenemättömyys vaikuttaa itse asiaan millään tavalla vaikuttaa omituiselta.
Jos ensimmäisessä pelissä et saanut taistella tarpeeksi niin nyt saat! Pomoja on löyty peliin oikein roppakaupalla, sillä jo pelkästä Organisaatiosta löytyy semmoinen pari tusinaa, joita mäiskitään pitkin peliä. Tämän lisäksi jokainen maailma sisältää omat teemaansa sopivat pomonsa. Lisäplussaa satelee siitä että aina taisteluiden tavoite ei ole vain kurmoittaa aivottomasti toista, vaan tehtävänä voi olla esim. estää hunnien hyökkäys portille tai atsteekkien kultakolikoiden palautus takaisin kirstuun. Niin tai näin, taisteluja ja pomoja on paljon. Ja ne ovat tällä kertaa entistä vaikeampia. Erityisesti hermoja koettelevat lopussa kohdattava Xemnas, joka pistää pelaajan reaktio-napin takomistaidot koetukselle valoshow:llaan. Toinen hyväkäs on noin pelin puolessa vastaan välissä tuleva Demyx. Aivan kuin joku olisi päättänyt että pomo itsellään ei ole tarpeeksi vaikea niin lyödään mukaan vielä(inhokkini) armoton aikaraja.
Pelin lopussa on luvassa rämpytyssulkeiset. (kingdomhearts.wikia.com) |
Arvosana (PS2:lla)
8/10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti