7. elokuuta 2015

Sleeping Dogs, Saints Row: The Third ja Tony Hawk's Project 8

Maailma on Sinun!
Vapaamaailmapelit (Open-world games, Free roam games) tarjoavat pelaajalle kaksin käsin vapauksia. Monesti pelaajan on mahdollista luoda itsensä näköinen hahmo, avatarinsa, jolla pääsee sitten poukkoilemaan tähän uuteen, upeaan maailmaan. Tutkimusmatkailu ja rajojensa koettelu on olennainen osa tätä maailmaa ja monet genren pelit kannustavatkin tähän erilaisten keräilyesineiden avulla. Uusien konsoleiden tehojen ja muistin määrän noustessa olemme alkaneet nähdä entistä enemmän näitä vapaaseen maailmaan sijoittuvia pelejä, lineaaristen rännien sijasta.

Vapaamaailmapeleissä on aina myös ripaus anarkiaa mukana. Toiset haluavat upottaa hampaansa heti pääpelin tarinaan, toisia kiinnostaa päämäärätön haahuilu ja kaaoksen luominen. Vapaamaailmapelit tarjoavat yleensä jokaiselle jotakin mahdollistaen pelityylin vaihtamisen, vaikka lennosta. Se jos mikä on vapautta! Pelimaailman koko vaihtelee aina yhdestä suurkaupungista kokonaisen mantereen osaan. Pelimaailma saattaa myös olla aluksi osittain lukittu. Tässä tapauksessa vapaaseen maailmaan sijoittuvat juonitehtävät kuljettavat pelaajaa pelialueen laitamilta toiselle tutustuttaen pelaajaa samalla, paitsi pelin pelimekaniikkoihin, myös pelimaailmaan. Tai sitten maailma on kokonaan avoin jo alusta saakka. Tällöin pelintekijät antavat pelaajalle uuden maailman avaimet käteen välittömästi ja sanovat: "Pidä hauskaa!"

Tähän oheen on listattu kolme edellisen sukupolven (PS3:lla pelattuja) Free roam-peliä, jotka yllättivät aikoinaan allekirjoittaneen:

Sleeping Dogsn Hong Kong
lumosi valvomolaisen(neogaf.com)
Sleeping Dogs
Aloitetaan sillä että en odottanut tältä peliltä mitään. Nappasin sen aikoinaan PSN-alesta lisäsisältöineen ja upposin Hong Kongin saloihin. Wei Shen toimii paikalliseen Triad-rikosliigaan soluttautuneena agenttina. Tarkoitus on päästä jyvälle jengien rakenteesta ja tuhota liiga sisältä käsin. Hommaa helpottaa se että Wei tuntee entisestä elämästään osan jengiläisistä. Eteen tulee kuitenkin kipakoita paikkoja, jolloin Wei joutuu miettimään kuinka pitkälle on valmis menemään soluttautumisen nimissä.

Wei ei ole mikään turha heppu. Kaveri taistelee Batman-pelien Free Flow:ta mukaillen useampaa vihollista vastaan käyttäen ympäristöään hyväksi. Jotkut Wein niitit ovatkin niin munakkaita että ne tuntuvat myös näytön tällä puolen! Kun pelkkä lähitaistelu ei enää riitä, niin Wei turvaa suojan takaa kyykkimiseen. Suojan takaa räiskittäessä peli toimii vastaavien pelien lainalaisuuksia ammentaen. Räimettä maustaa suojan yli tapahtuvat maxpaynemäiset loikat, jotka hidastavat ajan hetkeksi. Lisäksi autoista ampuminen onnistuu vaivatta ja osaapa Wei jopa vaihtaa lennosta autosta autoon. Ominaisuus jonka hienoutta saati hyödyllisyyttä ei voi kyllin alleviivata! Kaduilla taas pelihahmo luovii sujuvasti parkouria mukaillen. Tämä kannustaa pelimaailman tutkimiseen ja vauhdittaa pelin takaa-ajoja kaupungin halki!

Vahva ja sopivan napakka tarina Hong Kongin alamaailmasta sisältää juonikäänteen, jos toisenkin. Lisäksi leijonanosan pelin juonitehtävistä pystyy pelaamaan halutessaan uudestaan, milloin tahansa. Taas yksi hieno ominaisuus! Ja niitä tässä pelissä on paljon. Pieniä ominaisuuksia, jotka tekevät pelistä todella nautittavan, myös pelinsä jo pelanneille. Peli vakuutti! Pelimaailma on kokonsa puolesta riittävä ja merialue saarineen tuo lisää tutkittavaa. Vaikka pääjuoni on selkeästi pelin pihvi, kaikenlaista pikku puuhaa (esim. rikosten ratkomista ja katuajoja) ja kerättävää löytyy myös pääjuonen jo kalunneille. Ehdottomasti kokemisen arvoinen!

Project 8:ssa kokonainen kaupunki on leikkikenttäsi! (usgamer.net)
Tony Hawk's Project 8
Edellisen Tony Hawk's pelin jälkeen (Tony Hawk's American Wasteland) pelintekijät päättivät siirtää skeittarit semi-vapaaseen maailmaan, jossa skeittailu tapahtui lataustauoilla naamioitujen tunneleiden välillä. Project 8 vei ajatuksen astetta pidemmälle ja poisti kokonaan lataustauot pelistä.

Project 8:sissa tehtäväsi on nousta Tony Hawkin luotsaamaan kahdeksan maailman parhaan skeittaajan joukkoon. Tämä tapahtuu luomalla pelimaailmaan oma hahmosi, muutamaa arkkityyppiä apuna käyttäen. Pelisarjan hahmoeditoria on supistettu merkittävästi, mutta lopputuloksesta tulee varmasti edelleen jokaiselle omanlaisensa. Kun hahmo on luotu on aika pyrähtää ympäröivään kaupunkiin. Kaupungin alueet aukeavat yksi kerrallaan pelaajalle hänen oppiessa uusia temppuja ja tehdessä tehtäviä. Uudenlaiset tehtävät on jaettu kolmeen lohkoon (vaikeustason mukaan) ja pelaajan suorituksesta riippuen hänen rankinginsä nousee vastaavan paljon. Myös vanhoja haukkoja on muistettu astetta retrommilla tehtävillä, joissa on määrä saavuttaa suuria pistesummia, kerätä S-K-A-T-E-kirjaimet tai voittaa skeittikilpailu.

Teknisesti peli on varsin komeaa katseltavaa, erityisesti valaistusefektit ovat mannaa. Vaikka peli kärsii satunnaisista ruudunpäivityksen notkahduksista kokonaisuus on sulaa juhlaa haukka-faneille. Eri kaupunginosat eroavat toisistaan tarpeeksi ja niiden saumattomuus luo oman maailmansa, johon mieluusti eksyy. Mukaan on jemmattu edellisistä osisusta tuttuja teemoja (tehtaat, koulut, huvipuistot, lähiöt, skeittipuistot ym.) sekä uudempia urbaaneja alueita. Project 8 edustaa minulle Hawk's-sarjan erästä virstanpylvästä, Tätä kelpaa pelata vielä tulevinakin vuosina!


Saints Row: The Third
Kreisihuumorin sävyttämä Saints Row menee kieliposkella pitkin Steelportin katuja. Autojen tuunausta, sivutehtäviä ja lukuisia apureita, Saintseja yhdistelevä peli on täynnä anarkiaa ja pop-kulttuurin ja videopelien parodiaa. Pelissä ohjaat Saints-rikollisjengin johtajaa ja tehtäväsi on luoda jengillesi jalansija uudessa Steelport-nimisessä kaupungissa, jonne jengi joutuu sattuman kauppana. Tarinaa tärkeämpi rooli on kuitenkin yleisen kaaoksen luominen kaduilla luoteja aamupalakseen hotkivilla Saintseilla.

Peli alkaa hahmonluonnilla, joka on miesmuistiin yksi kattavimmista ja tyydyttävimmistä ratkaisuista. Valittavana on niin sukupuoli, vaatteet, pelihahmon ääni kuin satoja ja satoja muitakin liikkuvia osia. Hahmonluontiin kannattaakin käyttää aikaa ja vaivaa, jotta hahmosta saa mieleisensä. Tai sitten voi vaan vetää kaiken läskiksi ja tehdä hahmostaan kävelen friikin. Hahmon ulkonäköä (ja sukupuoltakin!) pystyy muokkaamaan vielä uudestaan pelin edetessäkin, joten ei kannata harmistua, jos jokin hahmoeditorin hienous jäi kokeilematta.

Saints on niin over-the-top kuin
voi olla! (theaveragegamer.com)
Ajoittaisista teknisistä ongelmista kärsivä (kovimmissa rytinöissä) Saints Row saa kaiken anteeksi tehden pelikokemusta ainutlaatuisen viihdyttävän. Mukaan mahtuu niin monenlaista ettei tarinan aikana yksinkertaisesti pääse kyllästymään. Välillä hypätään lentokoneesta ulos, hyökätään ilotaloon, painitaan meksikolaisen pellepainin hengessä tai lahdataan zombeja. Pelintekijät ovat onnistuneet luomaan peliin niin paljon vaihtelua että on suorastaan pakko ihailla miten hyvin eri osa-alueet pelissä toimivat. Saints Row-yllätti muistuttamalla pelaajille, että tärkeintä peleissä ei ole  tumman puhuvat juonikoukerot tai ryppyotsainen realismi vaan hauskanpito. Aito puhdas hauskanpito. Ja sitä Saints on täynnä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti