14. lokakuuta 2015

Modern Gaming Rant 1.0

Tapaus: Mikromaksujen valtakunta...

Vaikka monet videopelit sijoittuvat nykyään vapaaseen maailmaan ja fotorealistisiin grafiikoihin, niin tuntuu että pelien varsinainen sisältö on paikoin sillisalaattia. Tämä ilmiö on tullut viime aikoina jo niin usein vastaan että nyt on pakko avautua. On valittu hyvä peli/pelisarja, nyhdetty sisältöä (DLC-pakettien taakse, mikromaksuiksi, Season Passeiksi tai muuten vaan karsittu sisältöä valmiista pelistä), yksinkertaistettu pelaamista liiaksi tai muuten uhrattu hyväksi todettu konsepti markkinoiden alttarilla. Kokonaisuutta on saatettu yrittää peittää uusien konsolien grafiikkaefektien alle, vaikka totuus on että syrjäänhän ne heitetään. Sillä niin komeita kuin ne 1080p:n ja 60/fps grafiikat ovatkin 4K HD-töllöstä käsin niin nekään eivät pysty peittämään kaikkea. Ja kun sipulia vähän kuorii päältä niin paljastuu karu totuus: Pelaajat saavat euroillansa entistä vähemmän pelattavaa.
Capcom ja lukuisat mikromaksut. (capcom.com)

Pelintekijät ja markkinoijat tuntuvat hakevan kuluttajien kipupisteitä. Aivan kuin he tutkisivat kuinka vähän sisältöä pelilevylle voi laittaa ennen kuin pelaajayhteisö nousee takajaloilleen. Capcomhan on tämän DLC-villityksen syntipukki, ei ainoa mutta ehkä se leimatuin, ja syystä. Capcom on myynyt pelaajille vaikka mitä DLC:n mikromaksujen nimissä. Ehkä röyhkein esimerkki oli kun Capcom aikoinaan laittoi Street Fighter x Tekkenin (, joka on muuten hieno peli,) vaihtoehtoisten asujen väripaletit maksulliseksi. Jos tämä ei tunnu vielä sikamaiselta niin lisäksi vaihtoehtoiset asut, vaihtoehtoiset gemit (, joilla taistelijoita tuunataan), kourallinen (osa exclusivenakin myytyjä) taistelijoita ja ties mitä. Peliyhteisön noustessa takajaloilleen Capcom myöntyi ja tarjosi osan DLC:stä ilmaiseksi. Saas nähdä miten tulevan Street Fighter V:n kanssa käy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti