12. kesäkuuta 2015

Unlockablesit, huijauskoodit ja se kaikista pahin....

Myös Dantella pääsi pelaamaan
Viewtiful Joe 1:ssä (devilmaycry.wikia.com)
Unlockablesit
Kuka muistaa unlockablesit ja niiden kautta avattavat pelisisällöt? Ennen saattoi olla että ensimmäisen läpipeluun jälkeen pelaaja oli avannut uuden hahmon, jolla pelata. Kelpo esimerkki tästä on supersankaripelien vaihtoehtoiset asut, jotka ovat supersankarin fanille kuin kokonaan uuden pelihahmon saisi. Astetta kunnianhimoisempi vaihtoehto on luoda semi-uusi pelihahmo, jonka ominaisuudet mukailevat alkuperäistä pelihahmoa, esimerkiksi Viewtiful Joen Dante (, joka oli napattu Capcomin toisesta pelistä: Devil May Cry). Dantelle oli luotu omia, uudelleen purkitettuja välinäytöksiä ja oma tarinansa. Toinen hyvä esimerkki jälkimmäiseen on Spider-man elokuvaan sijoittunut videopeli, joka antoi ensimmäisen läpipeluun jälkeen pelaajan käyttöön pelin pääpahiksen (Green Goblinin) pojan (Harry Osbornin), jolla oli omat taisteluvarusteet ja liikkumistapa (kiiturinsa) sekä tarina. Tällainen panostus lämmittää aina fanin sydäntä.




Pelin läpäiseminen saattoi myös tarjota uusia tasoja tai pelimuotoja. Avattavan sisällön runsaudensarvesta käy esimerkiksi TimeSplitters 2 ja TS: Future Perfect, jossa pelaajalla oli mahdollisuus avata roppakaupalla uusia pelihahmoja, -tasoja ja -muotoja. Ja kun läpäisit pelin uudelleen esim. toisella vaikeustasolla tai pelihahmolla niin sait jälleen avattua jos jonkinlaista lisäsälää, pelintekijöiden taidetta ja luonnoksia pelimaailmasta, ehkä jopa vaihtoehtoisen loppuratkaisun. Nämä asiathan eivät ole hävinneet minnekkään. Nykyisin nämä sisällöt on vaan lukittu mikromaksujen taakse PSN ja Xboxin marketplaceen. Periaatteessa siunaan tämän, jos sisältö ja hinta kohtaavat. Mutta kun pelissä etenemisen tai pärjäämisen ehdoiksi asetetaan visan vinguttaminen niin silloin haen takkini.
TimeSplitters Future Perfect: Unlockablesien aarreaitta (seanogle.com)



Huijauskoodit
Toinen katoava luonnonvara ovat huijauskoodit. Erityisesti vapaaseen maailmaan sijoittuneet pelit ovat näistä hyötyneet (ja nykyisin kärsineet niiden puuttuessa). Silloin muutama näppäinsarja mahdollisti kaikkien aseiden tai tietyn ajoneuvon hankkimisen. Sait huijauskoodin pätkällä supervoimat, moonpowerin ja kuolemattomuuden. Näin pelaajan oli mahdollista aiheuttaa äärimmäistä kaaosta minimalistisella vaivannäöllä. Tai ihan vaan pitää hauskaa ja tutustua paremmin pelimaailmaan, omilla ehdoillaan. Siitähän pelaamisessa on kysymys, hauskanpidosta. Nykyään osa huijauskoodeistakin on lukittu DLC-hintalapun alle. Tai pahimmassa tapauksessa poistettu kokonaan pelistä peläten sen pilaavan pelikokemuksen! Mainittakoon vielä että, PC-ihmisillä modit, hackit ja muut viritykset ovat paikoitellen korjailleet tätä tyhjiötä. Näin ainakin palanen anarkiaa on löytänyt takaisin pelaajien sydämeen.

"Disc Locked Content"
Täysin oma lukunsa on edellisen konsolisukupolven aikaan alkanut DLC-villityksen lieveilmiö, "Disc Locked Content", joka toimii unlockablesien ja huijauskoodien vastakohtana. Tällä tarkoitetaan pelilevylle jemmattua sisältöä, joka on mahdollista avata koodin pätkällä. Näitä koodin pätkiä taas myydään pelien ennakkotilaajille tai PSN ja Xbox marketplacessa shoppaaville. Tämän jälkeen sisältö latautuu valonnopeudella, tiedoston kooksi ilmoitetaan n. 100kb. Kyse on siis vain virtuaalisen lukon avaamisesta! Yksi tunnetuimpia esimerkkejä tällaisesta toimintamallista on Capcomin Street Fighter X Tekken, jossa merkittäviä osia pelistä oli pilkottu Disc Locked-sisällöksi. Capcom selitteli asiaa jälkeenpäin mm. yhteensopivuus ongelmien poistamisella moninpelissä ja yrityksenä tarjota paras mahdollinen pelikokemus, mutta peliyhteisö näki tämän lävitse ja nousi takajaloilleen.

Disc Locked-ilmiö onkin nostanut monissa pelaajissa närää: Miksi kaikki sisältö mikä pelilevylle on talletettu ei ole saatavilla, vaikka peelo on pulittanut täyden 60-80e taksan videopelistänsä? Toki AAA-pelien kehittäminen maksaa mansikoita ja rahaa olisi jostain saatava, mutta ei näin. Street Fighter x Tekkenin tapauksessa Capcom lopulta myönsi erehdyksensä ja vapautti osan DLC:stä ilmaiseksi päivityksen myötä, mutta legenda elää edelleen.
Street Fighter X Tekkenissä Disc Locked Content-villitys lähti käsistä (ign.com)

Mihin tää tie meitä vie?
Vaikka casual-pelaajat purevat pölyä ja saattavat raottaa lompakkonsa nyörejä jatkossa entistä useammin (tai lyödä leikin sikseen ja jättää pelit ostamatta), hardcore-harrastajilla on tilanne toinen. Peliyhteisöllä on nimittäin edelleen hampaat ja keinot iskeä takaisin! Ennen oli piratismi, nykyään pelilevyjä ja konsoleita saatetaan hakkeroida konsolin tai pelin täyden potentiaalin valjastamiseksi. Itse en tätä hyväksy enkä harjoita, mutta youtubesta päätellen asia on saanut peliyhteisössä jalansijan. Entistä useammalla pelaajalla on kotonaan vähintään yksi modattu tai hiukan parannettu konsoli.

Lisäksi Disc Locked Content ja DLC-vimma on saanut PC-puolella vastavoimakseen modaajat, joista monet tarjoavat isompia sisältömääriä (joskaan ei tosin välttämättä samanlaisella ammattitaidolla tehtynä) peleihin, ilmaiseksi. Jotkut ovat jopa keksineet oikoteitä tarjota pelilevylle lukittua Disc Locked-sisältöä ilmaiseksi. Tämä onkin nostanut pelintekijöissä ja varsinkin markkinoijissa ristiriitaisia tunteita ja ovatpa pahat kielet puhuneet modikulttuurin kokonaisesta kieltämisestä, luokitellen sen piratismiksi. Niin tai näin, fakta on että aktiivinen modipohja lisää merkittävästi pelin elinkaarta ja tulee jatkossakin toimimaan (erityisesti PC:llä) varteenotettavana haasteena pelintekijöiden maksulliselle DLC-sisällölle. Ehkä tunnetuin, alunperin modina aloittanut, tekele on edelleen alkuperäisen Half Lifen moninpelimodi Counter Strike.
Aktiivinen modiyhteisö: Mahdollisuus vai uhka? (en.wikipedia.org)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti