25. tammikuuta 2016

Arvostelu: Metal Gear Rising: Revengence (PS3)

Jo heti alkumetreillä saat tällaisen mörssärin vastaasi!
(youtube.com)
SISÄLTÄÄ SPOILEREITA

Metal Gear-faneja on kahdenlaisia: Minä olen niitä fanaattisempia. Pelihistoriastani löytyy kaikki isoimmat MGS-pelit (miinus Ground Zeroes ja Phantom Pain). Ja myönnetään: Olin alkuun skeptinen tämän pelin suhteen: Metal Gearia Platinum Gamesin ninjamättönä? Uskomatonta, mutta se toimii, ihan oikeasti!

Jack is Back!
Pelin päähenkilönä toimii Metal Gear Solid 2:sesta ja 4:sesta tuttu Jack, koodinimeltään Raiden. Raiden on saanut itsellensä (MGS4:sta tutun) kyborgikehon ja on näin muuttunut salaisesta agentista aikamoiseksi tappokoneeksi. Viimeisimpien juonikäänteiden jälkeen Jack on lyöttäytynyt Maverickin palkkasoturien leipiin, tehden siellä pääosin suojeluun ja uudelleenrakentamiseen suunnattuja kontrahteja. Eräs kontrahti menee kuitenkin reisille ja lumipallo alkaa vyöryä. MGRR myötä hienotunteinen hiiviskely on jätetty ihan kuriositeetin asemaan. Parempi näin. Peli on nimittäin omimmillaan kyborgimiekan viiltäessä vihuja: halki, poikki ja pinoon.

Raidenin ääninäyttelijä Quinton Flynn hoitaa homman kotiin jälleen rautaisella ammattitaidolla. Metallisen aggressiivisena rahiseva Raidenin ääni on omiaan nostamaan tunnelman eeppisiin sfääreihin pomomatseissa. Ja niitä pomojahan piisaa! Peli ei nimittäin turhia jarruttele vaan heittää pelaajan sopan sekaan nakittamalla Raidenin alkutekijöissään jo kolossaalista Metal Gear Raytä vastaan. Eikä muitakaan vastustajia ole koolla pilattu!

Raiden, Tappaa Talossa ja Puutarhassa

Pelin tempo on raivokkaan aggressiivinen ja räime on välillä aikamoista. Välillä lipsahdetaan jopa ihan rämpytyksen puolelle. Yksinkertaisesti pointti olisi hyökätä ja torjua vihollisten niitit. Kolmas vaihtoehto on väistää hyperniitit, joilta perustorjunta ei varjele. Soppaa sekoitetaan kuitenkin entisestään Raidenin päivittyvillä kyborgikyvyillä, QTE-osioilla joissa pomoista tehdään hakkelusta, uusilla kakkosaseilla, joita avautuu tarinan edetessä sekä vihulaisten absorboinnilla, josta kerron seuraavaksi lisää.

Homman nimi on se että Raiden voi leikata vihollisia ns. Blade Mode-tilassa niin että saa absorboitua vihollisten polttoainesolut parempaan talteen. Näillä soluilla Raiden saa ladattua omat akut, eli niin terveyden kuin Blade Moden aikana kuluvan energiapalkin. Blade-moden lisäksi pelin edetessä Raidenille kehittyy ns. vimma-tila, joka myös käyttää Blade-tilan energiapalkkia. Mutta lyhyesti? Vihujen absorbointi toimii ja pitää pelaamisessa koko ajan kielen keskellä suuta ja estää peliä muodostumasta aivottamaksi lahtausjuhlaksi. Absorbointi on jopa addiktoivaa!

Raiden vihulaisen polttoainesolun kimpussa.
(primagames.com)
Ainoaksi miinukseksi jää Raidenin räimeretken lyhyys, sillä peli kokemus jää lyhyeksi teki mitä tahansa. Alle kymmenen tunnin tarinaan voi saada jonkin verran lisäpuhtia pelaamalla pelin uudelleen ja avaamalla kaikki mahdolliset aseet sekä lisäpäivitykset Raidenille. Lisäksi pelistä löytyy VR-tehtäviä, lisäsisältönä julkaistuja skinejä ja lisätarinoita. Lisäkivoista huolimatta nekään eivät pysty peittämään sitä tosiasiaa että MGR on kohtuuttoman lyhyt. Lyhyt mutta kehvelin nautittava paketti.

Arvosana: (PS3:lla)
8/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti