COD: Ghost, peli joka ampui itseään jalkaan. (pinterest.com) |
Se mistä minä pääsin kärsimään on myös pelin yksinpelin bottimatseja riivannut (ainakin omalla kohdallani) ruudunpäivityksen takkuilu (, mitä en muista yhdessäkään aikaisemmissa COD:issa nähneeni). Nykyisin ruudunpäivitysongelmat ovat aavistuksen paremmassa kuosissa, mutta eivät täysin korjattuja edelleenkään (eivätkä tule korjaantumaankaan enää, sillä tekijät ovat jatkaneet matkaansa). Eniten ärsytystä aiheuttaa se että miksi näin on edes tapahtunut COD:n kaltaiselle pelisarjalle. Itse pelihän on muuten sisällönsä puolesta varsin ok COD-peli, monipuolisine pelimuotoineen.
Mitä tapahtui ajalle jolloin pelit julkaistiin oikeasti valmiina, jolloin niihin ei ollut mahdollista ympätä julkaisupäivänä mitään viiden gigan mahti-patcheja? En puhu mistään muinaisista ajoista, en mistään NES- tai SNES-ajoista vaan ihan lähimenneisyyden PS2-, Xbox- ja Gamecube-peleistä. Näitä ryökäleitä kun ei oikein pystynyt jälkikäteen paikkailemaan, joten ne (lähes poikkeuksetta) julkaistiin valmiina ja pelikelpoisina. Oi, kuinka ikävöinkään niitä aikoja...
Arkham Knightin PC-versio: Keskeneräisenä syntynyt (kotaku.com) |
Rikkinäisen pelin julkaisun jälkeen pelintekijöillä on (viimeinen) tilaisuus pelastaa kasvonsa. Fiksuimmat pelifirmat tajuavat aktivoitua ja pelin sisäisiä bugeja liiskataan tiukkojen aikataulujen puitteissa, lisäsisällön (ja jatko-osan) luomisen lomassa, jolloin yleensä lisäsisällön luominen pelikyvyttömään peliin menee aina edelle. DLC:stä kun saa rahaa...huokaus.
Miksi näin?
Miksi näin siis tapahtuu? Mikä on ajanut pelialan siihen että ennen timanttiseksi hiottu tasosuunnittelu on typistetty mitäänsanomattomaksi putkeksi? Miten ennen niin piinkovat kontrollit ovat muuttaneet pelihahmon sekavaksi ja nikottelevasti tottelevaksi puliukoksi? Kuinka titaaninen tekninen toteutus on korvattu puolihuolimattomalla rykäisyllä, jota korjataan jos pelitehtailun tahti antaa myöten? Onko kaikkea selitettävissä kiireellä, tiukoilla aikatauluille ja budjeteilla sekä pelimarkkinoiden hiipumisella vai onko selitys se tylsin: Raha. Entistä useammin huomaan kallistuvani viimeiseen vaihtoehtoon.
Ehkä DLC-konsepti on lähtenyt lähtenyt julkaisijoilla lapasesta ja peli on pilkottu häpeilemättömän karuksi ja sieluttomaksi rangaksi (köh köh, Street Fighter x Tekken). Jotkut taas ovat DLC:n nimissä vieneet pelistä pomomatseja (köh köh, Batman: Arkham Knight), kokonaisia pelimuotoja, tasoja tai jopa sen oikean loppuratkaisun. Tällöin todellisen finaalin pääsee näkemään vain Visaa vinguttamalla. Niin tai näin, vanhan Manun sanoin: "Tarttes tehrä jotain..."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti