5. joulukuuta 2015

Koodeja, koodeja, koodeja...

Ennen oli ennen

Muistatteko huijauskoodit? Ne olivat niitä hauskoja näppäinsarjoja ja -yhdistelmiä, joilla sai pelihahmolle ison pään, loputtomat ammukset, God-moden, moongravityn tai vaihtoehtoisen skinin. Ja niille koodeille, glitcheille ja muille vippaskonsteille oli käyttöä, kun pelit oli suunniteltu, melkein kuin kiusallaan, vaikeiksi. Mutta eivät pelaajatkaan kavahtaneet vastata haasteeseen!

Nämä huijauskoodit, cheatit, toimivat siis eräänlaisina apuvälineinä pelimaailman epäreiluissa kahakoissa tai vaihtoehtoisesti niiden oli määrä tarjota lisämielekkyyttä uudelle läpipeluukerralle. Monet koodit ja lisäsisällöt aukesivatkin kunhan olit ensin läpäissyt pelin kerran (tai läpäissyt sen tietyillä ehdoilla). Ne siis toimivat pelin uudelleenpeluuarvon kohottajina ja auttoivat esimerkiksi kahden eri tasoisen pelaajan välisissä kohtaamisissa. Tai sitten niistä sai vaan hyvät naurut! Ne tekivät pelaamisesta HAUSKAA!

Toinen keino päästä cheatteihin käsiksi oli bongata koodeja alanjulkaisujen sivujen välistä, läpipeluuoppaiden vierestä. Pelilehtien lisäksi ainoat muut lähteet olivatkin melko lailla ActionReplayt, kaverit ja, yksinkertaisesti, kokeilu. Myöhemmin kun monet pelilehdet hävisivät internetille, niin sisällön määrässsä kuin sen ajankohtaisuudessakin, kooditkin sirpaloituivat lukuisille nettisivuille. Nämä sivut ovat pitäneet niistä tunnollisesti kirjaa, monet aina tähän päivään asti.

Nyt on nyt

Nykyisin huijauskoodit ovat harvassa. Monet samat asiat mitkä olivat ennen huijauskoodeilla saatavissa on nykyisin jemmattu DLC-koodien taakse. Jopa DLC-koodien naputus herättää, meissä vanhemman liiton pelaajissa (VLP) nostalgisia viboja. Liekö siinä yksi syy DLC:n piilevään menestykseen pelibisneksessä?  Mutta siinä missä ennen koodeilla avattava sisältö oli ilmaista niin nykyisin ne on lukittu näennäisten (tai vähemmän näennäisten) mikromaksujen taakse, jotka mahdollistavat nämä koodien tarjoamat lisäominaisuudet.

Mutta nykymaailma on unohtanut yhden huijauskoodien ytimistä: Kokeilun. En väitä että huijauskoodien tai salasanojen arvailu olisi ollut olennaisin osa pelikokemustani, mutta jokin videopeleissä kuoli kun huijauskoodien päälle lätkäistiin hintalaput. Sen jälkeen peleissä menestyi yhä useamman parhaiten se pelaaja jolla oli isoin lompakko, ei se joka pelasi parhaiten.

Mietipä tätä kun ensi kerralla näppäilet uudenkarhean pelin Pre-Order-Super-Special-Bonus-DLC:n koodia: Olisitko voinut saada saman sisällön ennen ilmaiseksi peruspelin mukana?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti