7. helmikuuta 2016

5 Years After: Super Mario 3D Land

Re-Evolutio
Mitä tapahtuisi jos Super Mario World ja Super Mario 64 saisivat keskenään lapsen? Vastaus on yllättävänkin ilmeinen: Super Mario 3D Land! Sukellan jälleen karkkimaailmaan pelastamaan prinsessaa. Muina vaikutteiden lähteinä voidaan pitää myös viimeisimpiä Mario-pelejä: Galaxyjä ja New Super Mario Bros:-pelejä. Pelin yleisilme on siis tuttuun tapaan hellyyttävä ja värikäs. Äänimaailma hyväilee korvia kilkatuksillaan vaihdellen suloisesta overworld-musasta eeppisen uhmakkaaseen linnapomoon. Tärkein graafinen jippo pelissä on kuitenkin kolmiulotteisuus ja 3DS:n kolmannesta ulottuvuudesta otetaan (kuulemma) kaikki irti, Itse en välitä 3D:stä, mutta onneksi se ei ole välttämätöntä jotta pelistä voisi nauttia.
Tanooki-puku tekee näyttävän comebackin.
(thesixthaxis.com)
Tähdet, Tähdet
Super Mario-pelien jippona on päästä lähtöruudusta maalitangolle ja tempaista tangon viiri maanrajaan (pisteiden ja lisäelämän toivossa). Jotta homma ei olisi liian helppo, alun ja lopun välissä on leegio vihulaisia, ärsyttäviä äkkikuolemia, salareittejä ja PowerUppeja. Marion peruspompintaa tehostavat PowerUpit ovat pääosin vanhoja tuttuja. Fanien suosikki, pesukarhumainen, Tanooki-puku tekee comebackin ja on ehkä pelin merkittävin lisävoima. Sen avulla Mario voi leijailla hetken aikaa ilmassa. Muita PowerUppeja ovat mm. tulikukka, voittamattomuuden hetkeksi antava tähti ja bumerangeja viskoja kilpi-Mario. Aloittelijoiden kannalta merkittävin lisävoima on kuitenkin valkoinen Tanooki-asu, joka tekee Mariosta haavoittumattoman Tanookin. Kannattaa kuitenkin muistaa että äkkikuolemat ottavat edelleen kipeää, jopa valkoisella Tanookilla. Puvun saa avattua tarpeeksi epäonnistumalla tietyssä tasossa.

Pelkkä alusta loppuun pomppiminen ei kuitenkaan kanna pitkälle, sillä samalla pelaajan pitäisi keräillä kenttiin kätketyt kolme tähtikolikkoa. Tähtikolikot taas oikeuttavat pääsyn seuraaviin tasoihin, jossa tehdään samat temput uudestaan. Lisäjippona tähtikolikot on usein jemmattu kinkkisiin paikkoihin ja osaa niistä saakin metsästää kissojen ja koirien kanssa.

Pärinää Putken Päästä

Pääpelin 8 maailmaa (worlds) koostuvat kukin tasoista (levels) joita on jokaisessa nelisen kappaletta. Yleensä joka tai joka toisen maailman päässä odottaa tavallista vihulaista kovempi pomokohtaaminen. Mitään hiuksia harmaannuttavaa on harvemmin tarjolla, mutta piristävätpä nuo pahalaiset pelin rytmitystä. Läpäistyään kahdeksan maailman tasopomppujuhlan on edessä vielä toinen mokoma "special-worldin" tasoja. Putken kautta paljastuvat lisäseikkailut ovat kuitenkin teoriassa lisäjipoilla höystettyjä perustasoja. Nämä läpäistyään pelaajalla on edessään tyhjentävä tähtikolikoiden naaraus, niin halutessaan. 3D Landista löytyy siis kiitettävästi koluttavaa 100% suoritusta halajavalle.

Mario beachillä!
(destructoid.com)
Ainoa asia mistä kehtaan näin äkkiseltään napista on juuri pelin kolmiulotteisuus, joka välillä kääntyy peliä vastaan. Toisinaan Mario nimittäin loikkaa jonnekin aivan muualle kuin minne oli alunperin tarkoitus. Onneksi peli on kuitenkin vanhoja Mario-pelejä armeliaampi, joten nämä eivät pilaa pelikokemusta. Ja mikä kokemus se onkaan! Super Mario 3D Land on parhaimmillaan vertaistaan vailla olevaa leppoisaa tasoloikkaviihdettä.

Arvostelu: (3DS:llä)
9/10


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti