3. syyskuuta 2015

Watch_Dogs: Arvostelu

Vigilante taltuttamassa päällekarkaajaa.
(watchdogs.ubi.com)
Hakkeroimalla maailmaa muuntelevan Aiden Pearcen vaiheista kertova Watch_Dogs oli yksi hypetyimpiä pelejä vähään aikaan. Ubisoftin pelintekijät lupasivat pelaajayhteisölle suurin piirtein kaiken ja vähän enemmän. Massiivinen laskeuma syntyikin siinä kohtaa kun selvisi että Watch_Dogs ei lunastanutkaan kaikkia lupauksiaan. Nyt on aika selvittää onko Watch_Dogs siitä huolimatta hyvä peli!


Yhden miehen ristiretki

Pelin päähenkilö, Aiden julistaa kostoretken Chicagon alamaailmalle. Kaikki saa alkunsa Aidenin siskonsa tyttären tullessa murhatuksi hyökkäyksessä, joka oli alun perin kohdistettu Aidenia kohtaan. Aiden on nimittän toiminut jo jonkin aikaa lain harmaalla alueella hakkerina, jonka viimeinen keikka meni munilleen. Pakka menee sekaisin vielä uudemman kerran pelin edetessä, kun hänen siskonsa Nicky kidnapataan ja Nickyn poika Jackson katoaa. Lisäksi Aiden saa yhteydenoton vanhalta hakkerikaveriltaan. Soppa on valmis!

Arvostelijoiden ja pelaajien lähes yksimielinen mielipide oli että Aiden Pearcen valitseminen Watch_Dogsin päähenkilöksi oli virhe. Hahmoa on haukuttu yksiulotteiseksi, ristiriitaiseksi ja jopa tylsäksi. Itse olen eri mieltä! Päinvastoin, tykästyin Aidenin tylyyn tapaa jakaa oikeutta Chicagon kaduilla ja haluun selvittää tilit niin menneen, nykyisen kuin tulevankin suhteen. Peliin on myös julkaistu lisäosa jossa pääsee pelaamaan pääpelissä sivuosassa kekkuloivalla T-Bone hahmolla. Ominaisuuksiltaan T-Bone ei merkittävästi eroa Aidenista.

Pelin ennakkoon hypetetty hakkerointi tapahtuu nappia (neliötä) painamalla. Tällöin Aiden saattaa sekoittaa liikennevalot aiheuttaen kolarin, nostaa riippusillan, päästä käsiksi valvontakameraan, avata etäällä olevia ovia tai hakkeroida muita Chicagon kansalaisia. Kriitikoiden kesken liian yksinkertaiseksi haukuttu hakkerointi jaksoi kuitenkin viehättää minua eikä tuntunut pullamössöltä. Ainoa asia missä olisin nähnyt parannettavaa olisi ollut hakkeroitavien asioiden määrä: Niitä olisi saanut olla enemmän. Mutta narinat sikseen! Hakkerointi toimii ja se ei pilaa peliä tai ole toteutettu liian monimutkaisesti.
Aidenilta löytyy myös muutamia tuliluikkuja.
(watchdogs.ubi.com)
Chicagon puuhamaa
Kun kohtuullisen kestoinen (ja hiukan hapuileva) päätarina on kaluttu läpi, pelistä löytyy kiitettävästi aktiviteettiä. Esimerkkejä näistä ovat satunnaiset rikokset, Fixer-sopimukset ja uudelleenresetoitavat Gang Hideoutit ja Criminal Convoyt. Kahdessa viimeisessä nitistetään Chicagoa piinaavia rikosliigoja kovalla kädellä, Fixereissä toimitetaan esimerkiksi haluttu ajoneuvo uudelle omistajalle. Satunnaiset rikokset taas sisältävät siviilien pelastamista pinteestä. Tällöin Aidenin on määrä estää siviileihin kohdistuvat uhat.ja napata konna kiinni. Näiden lisäksi peliin on jemmattu useita Aidenin älypuhelimesta löytyviä minipelejä mm. Cashrun ja Digital Trips. Tai sitten voit vaan aiheuttaa anarkiaa Aideninä sähkökatkosten turvin! Puuhaa siis löytyy.

Aidenilla on käytössään alati laajentuva asearsenaali. Käsiaseiden lisäri mukana on muutama vähän rajumpi tykki, mutta yllätyksiä ei tulla näkemään. Asevalikoima on siis perinteistä: käsiaseet, tarkkuuskiväärit, konepistoolit, rynnäkkökiväärit. Aseiden lisäksi kaaosta voi aiheuttaa craftaamalla pikku apuvälineitä. Näistä hauskimpia ovat kranaatit, IED-pommit ja lyhytaikainen sähkökatkos. Varsinkin sähkökatkoksella saa öisissä takaa-ajoissa vakuuttavia tuloksia, kun koko kaupunki menee hetkeksi sekaisin ennen kuin CTOS-resetoituu. Ainoa takapakki sähkökatkoksessa on se että sen aikana myös muut hakkerointikyvyt ovat (ymmärrettävästi) hetken pannassa.

Pelaat vain kerran

Merkittävin miinus Watch_Dogsille tulee siitä että pelistä puuttuu mahdollisuus aloittaa pelin tarina uudelleen toisella tilillä. Tämä johtaa siihen että aina kun haluat aloittaa pelin tarinan uudestaan kaikki aiemmat saavutuksesi mitätöidään. Nykyisin useamman käyttötilin olemassaolo on jo ihan perushuttua, niin pelissä kuin pelissä. Onkin vaikea ymmärtää miksi Ubisoft on jättänyt näinkin olennaisen ominaisuuden pois pelistä. Myös esim. GTA V:sta tai Sleeping Dogsista tuttu mahdollisuus pelata yksittäisiä, jo suoritettuja, tehtäviä uudelleen olisi ollut toivottu. Näiden asioiden puuttuminen syö pelin uudelleenpeluuarvoa.

Watch_Dogs ei ole se superpeli, joksi sitä hypetettiin. Eikä se ole myöskään huono. Se on avoimeen maailmaan sijoittuva peli, jossa pelaaja voi hallita rajoitetuilla hakkerointikyvyillään ympäristöä. Hakkerointi on hauskaa ja pistää pelaajan kiinnittämään ympäristöön huomiota toisella tavalla. Näin pelin melko staattinen ympäristö saa vähän lihaa luittensa ympärille. Ennen kaikkea hakkerointi erottaa pelin avoimeen maailmaan sijoittuvien pelien harmaasta massasta. Ja se on paljon jo se.

Arvosana: (PS4:llä)
8/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti