26. toukokuuta 2015

Jos pelisankari olla voisin...

Kun ennen videopeleissä riitti nopeat refleksit ja kyky naputtaa nopeasti tiettyä näppäintä (tai näppäinyhdistelmiä), niin nykyään pelimaailmassa puhaltaa toisenlaiset tuulet. Nykyään videopelimaailmojen sankarit kantavat mukanaan mitä omituisempia taitoja, voimia ja välineitä. Tämä saikin sisäisen bloggarini listaamaan niistä ne päheimmät peleissä kyvyt, jotka nostavat pelaajan bulkkirahvaan yläpuolelle, sankareiden sankariksi.

- Detective vision eli näen-kaiken-ja-kaukaa-kyky: (Batman: Arkham-pelisarja)
Ilmeisesti aikoinaan Yön Ritari-leffasta lainattu kaikuluotainmainen kyky, joka syntyy Batmanin ja Lepakkotietokoneen välisestä yhteydestä. Sen avulla Batman näkee kaikki edessään siintävät vihulaiset, jopa seinän takaa. Jos tämä ei vielä riitä niin detective vision mahdollistaa rikospaikkojen analysoinnin (, jopa jo tapahtuneiden rikosten rekonstruktoinnin). Lisäksi se paljastaa rakenteelliset heikkoudet materiaaleissa ja jopa korostaa Batmanin etenemisen kannalta olennaiset asiat. Niin, ja näkeehän sillä kohtuullisen hyvin hämärässäkin.

Miinusta:Jotkin rosmot kantavat mukanaan laitetta joka sekoittaa detective visionin. Lisäksi detective visionin kantama on varsin rajattu.
Batmania ei niin vaan yllätetä (Playstationlifestyle)
 
Joen V-Watch on aikamoinen aparaatti (viewtifuljoe.wikia.com)
 
-V-Watch: (Viewtiful Joe-sarja)
Mikä on parempaa kuin kyky hidastaa aikaa? No, tietysti kyky hidastaa aikaa, nopeuttaa sitä ja....no...kyky kasvattaa, sanotaan vaikka egoasi Zoom-kyvyllä. Tähän lyödään vielä päälle V-kellon mukana tuleva päheääkin päheämpi, henkilökohtaisesti räätälöity, supersankariasu ja mahdollisuus pomppia hervottoman pitkiä tuplaloikkia. Ja jos joku alkaa isottelemaan niin ei muuta kun Zoom-Slow-Bang. Henshin-a-go-go, baby!




Miinusta:
V-Watchin rajallinen kesto (jota voi tosin pidentää V-nappuloita keräämällä), jonka umpeuduttua pelihahmo palaa takaisin kuolevaiseksi. Onneksi V-kello lataa itsensä kuitenkin melko nopeasti, joten pian toiminta voi taas jatkua.

- Palautuva terveys, regenaraatio tai kavereiden kesken runkkarihuohotus (mm. modernit First Person Shooterit)
Kuka kaipaa entisajan healthpackeja tai muitakaan terveyssiteitä, kun pelimaailmassa suurin osa vahingoista kuittautuu hetken aikaa nurkan takana väijymässä. Tämä, jo muoti-ilmiöksi muodostunut, tapahtumasarja mahdollistaa sen että pelaaja pystyy imemään itseensä osumaa vahinkopisteidenkin vähetessä, toimien itse kuitenkin täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Vasta viimeinen niitti nitistää pelaajan ja jos se jää tulematta niin pelaajan terveyspisteet on jälleen ladattu tappiin asti. Tämä luo illuusion näennäiskuolemattomuudesta, mutta vain hetkellisesti. Regeneraatio ruokkii itsetuhoista käyttäytymistä, uhkarohkeita elokuvamaisia rynnäköitä ja Hollywood-räjähdyksiä. Tällöin pelaajalta unohtuu herkästi itsesuojeluvaisto, joka palaa vain kun kuolema korjaa satoaan.

Miinusta:
Näennäiskuolemmattomuuden varjopuolena on vahinkoa kärsiessä verenväriseksi vaihtelevasti värjäytyvä näytön reunus, joka haittaa hiukan tarkempaa toimintaa. Lisäksi tulee muistaa että pelaaja ei kuitenkaan kestä rajatonta kurmoitusta, vaan vahinkopisteiden pudotessa tarpeeksi alas myös pelaaja on nitistettävissä.
 "Keep it coming..I am ready for anything!" (gatheryourparty.com)

-Keyblade (Kingdom Hearts-sarja)
Squaren ja Disneyn lehtolapsi esitteli avaimen ja lyömäaseen fuusion, jolla kelpaa mättää möllit ja möttiäiset kumoon. Keybladesta löytyy useita erilaisia variaatioita, jotka sopivat eri pelityyleihin. Lisäksi keybladeen saa kiinnitettyä muutaman lisäkilkkeen, joilla boostataan perusmelan ominaisuuksia. Käyttötarkoitukseltaan keyblade muistuttaa ihan perusmiekkaa ja vaikka niissä ei aina olekaan terää se toimii tehokkaana aseena pimeyden Heartless-olentoja vastaan. Lisäksi monet avainmiekan käyttäjät kykenevät ammentamaan joko valoisasta tai pimeästä energiasta tehokkaat vimmahyökkäyksensä, jotka tekevät isommin lämää. Keybladen päätoiminto on kuitenkin toimia avaimena eri pelimaailmoissa ja sitä kautta hallita ja rajoittaa Heartless-olentojen valtaa niissä. Ja toimiihan se varsin pätevänä yleisavaimenakin avaten pelimaailman aarrearkut ynnä muut!
Kingdom key-keyblade (deviantart.com)

Miinusta:

Keybladen käyttö houkuttelee Heartless-hirviöitä, joten keybladen kantaja on alati alttiina jatkuville hyökkäyksille. Avainmiekan käyttö on myös rajoitettu vain "valituille", joten muut eivät voi sillä sohia. Nyrkkisääntönä, keybladen käyttäjäksi valituksi tuleminen edellyttää "poikkeuksillisen vahvaa sydäntä".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti