17. toukokuuta 2015

James Bondin tulevaisuus askarruttaa...

Blood Stone 007 oli Activisionin syysmarkkinoille vuonna 2010 tuoma kolmannen persoonan Bond-rymistely kaikkine asiaan kuuluvine kilkkeineen. Pelin tarina oli itsenäinen, eikä ollut siksi sidottu mihinkään aiemmista Bond-pätkistä, vaikka pelissä oli kohtauksia, jotka voisi kuvitella olevan johdettu aikaisemmista elokuvista (esim. Monacon casinokeikka tai alun moottorivenetakaa-ajo). Itsenäisestä tarinasta huolimatta lisenssiä käytettiin ahkerasti hyödyksi niin ääninäyttelyn kuin visuaalisen puolen saralla ja kokonaisuus meni täysin Bond-rainasta.


Itselleni Blood Stone siunautui sattuman kautta, vaihtokauppana, ja oli ensiaskeliani kohti Playstation 3:sen HDMI-ilotulitusta. Pian huomasin että peli lähenteli täydellistä Bond-kokemusta. Ainoa mikä viiksetti oli (omaan näppituntumaani) liian vaikeat ajo-osuudet. Mutta niidenkin meriitiksi täytyy mainita se että ne olivat kovasti komeannäköisiä ja toiminnantäytteisiä. Varsinkin Bondin lähitaistelun takedownit olivat sen verran reteitä, että ne tuntuvat kuvaruudun tälläkin puolella.

Blood stonessa pelti rämisi ja vanteet kirskuivat (gamescom.com)

Mutta asiaan, Blood Stonen jälkeen oli vuodettu useita valokuvia ja pelinkehitysvideoita, joissa oli selkeitä viitteitä tulevasta Bond-pelistä, Blood Stonen manttelinperijästä. Materiaalista löytyi niin suojan takana kyykkimistä, hiippailua ja muuta mukavaa. Peliä kehitti Raven Software, Activisionin alahaara. Projektin julkaisua siirrettiin vuodella parilla, kunnes Activision ilmoitti että seuraava Bond-peli tulisi olemaan Goldeneye 007: Reloaded, jota seurasi vielä hengettömämpi jälkeläinen 007: Legends. Pian tämän jälkeen Activisionin Bond-lisenssi raukesi ja toiveet jatko-osasta alkuperäiselle Blood stonelle pantiin jäihin.



Saadaanko Blood Stonen tarina päätökseen uusien tekijöiden avulla?
(games.brothersoft.com)
Jatko-osasta on, vuodettua kuva-aineistoa lukuunottamatta, hirveän vähän tietoa. Ilmeisesti tarkoitus oli saattaa päätökseen alkuperäisen pelin tarinan cliffhanger-loppuratkaisu. Wikipedia esittää myös toisena vaihtoehtona sen että pelin olisi ollut tarkoitus toimia tekeillä olleen Skyfall-elokuvan esiosana. Lisenssin raukeamisen myötä allekirjoittaneella on taas herännyt pieni toivonkipinä siitä, että se kuka Bondin oikeudet seuraavaksi hankkiikaan, onnistuisi saamaan Blood Stonessa aloitetun tarinan päätökseen. Sitä ennen voi kuitenkin olla että asiasta väännetään kättä niin Activisionin Raven Softwaren kuin tulevankin Bond-studion kesken, useammissakin instansseissa, kuten tavaksi on tullut. Mutta ainahan sitä Bond-fani saa toivoa, eikös?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti