14. maaliskuuta 2017

Shareware Takaisin!




Palanen Historiaa

Onko kenelläkään ikävämpi vanhoja (yksinkertaisempia?) aikoja? Aikoja (puhun nyt rapeasti 80-90-luvusta) jolloin videopelejä myytiin ns. Shareware-mallilla, jossa esimerkiksi kolmanneksen pelin kampanjasta sai ilmaiseksi ja kahdesta kolmasosasta joutui maksamaan. Yleensä tämä hoidettiin pelin rekisteröinnin yhteydessä. Mutta tätä ennen pelaaja pääsi rauhassa paneutumaan melkoiseen palaseen pelikokemusta ennen lopullista ostopäätöstä. Ostopäätöksen lukitsemista helpotti ennestään se että pitkälle pelatun pelin halusi nähdä loppuun.

Olihan sharessa puolensa mutta ei ilman kritiikkiä. Monet kritisoivat sharewarea mm. siitä että ilmaisena tarjottu pala pelistä oli pelin parasta antia, jonka oli tarkoitus vakuuttaa kuluttaja, ja loppu sisältö pelistä oli pelkkää sillisalaattia. Tai että sisältö erosi muuten ns. maksullisissa osa-alueissa siitä mitä pelaajalle ilmaiseksi annettiin. Ja pitihän tuo toisinaan paikkaansa, myönnän sen.

Wacky Wheels, yksi ensimmäisistä sharepeleistäni
(gambitmag.com)
Myöhemmin sharen suosion syrjäytti nykyaikaisemmat demoversiot, jotka saattoivat pitää sisällään paljon suppeamman tarjonnan pelistä esim. vain yhden tason tai yksi-kaksi pelihahmoa ym. Demoja jaettiin mm. tietokone- ja pelilehtisten mukana tulevilla cd-rompuilla ja myöhemmin internetin kautta. Nykyisin pelin demoversion saattaa saada imutettua myös konsoleiden omasta kaupasta. Sharewareen voi kuitenkin törmätä vielä nykyäänkin esimerksi yleishyödyllisissä tietokonesovelluksissa, jotka noudattavat tuttua mallia. Nyt sharea tarvitaan taas!

Paluu Tulevaisuuteen

Mutta miksi otin asian jälleen esille tässä blogissa ja miksi mielestäni shareware olisi ehkä parasta mitä pelibisnekselle voisi lähivuosina tapahtua? Otetaan leikkaus nykyhetkeen: Pelejä myydään tällä hetkellä erihintaisina paketteina, joissa määrittävä tekijä on niiden sisältävä ladattavan dlc-sisällön määrä (perusversio, pre-order-versio/deluxe-versio, ultimate versio ja myöhemmin game of year-/complete-versio). DLC on jälleen keskustelun avainsana ja määrittelee sen mitä pelaaja rahallaan saa. Peleistä pilkotaan karttoja, aseita, hahmoja, skinejä ja vaikka mitä, jotta saadaan tehtailtua konsoli-, jälleenmyyjä- ja aikaeksklusiivia sisältöjä, joiden avulla pyritään ohjailemaan kuluttajan käytöstä. Vaikka monet kuluttajista pyörivätkin enemmän tai vähemmän kiltisti tämän oravanpyörän vauhdissa niin ovat entistä useammat myös tuominneet ja nousseet vastaan tätä mallia.

Call of Duty: Infinte Warfare
(nordic.ign.com)
Haluatko konkreettisen esimerkin? Otetaan helppo, juuri hiljattain pelimediassa pinnalla ollut Call of Duty: Infinite Warfare. Aloitetaan vaikka siitä että COD: IW peliä saa tällä hetkellä (Playstation Network Storen mukaan) kolmena eri versiona. On perusversio joka maksaa 69,95e, Digital Deluxe-versio hintaan 109,95e sekä Legacy Edition joka irtoaa 89,95e hintaan. Digital Deluxe ja Legacy Edition sisältävät myös uudelleen masteroidun version Call of Duty: Modern Warfaresta. Huomioitavaa on myös että Digital-versio sisältää myös 50 euron hintaisen Season Passin oikeuttaman lisäsisällön, joka koostuu uusista kartoista. Toinen vaihtoehto on ostaa karttapaketit erikseen 14, 95e hintaan. Lisäksi kun ostat pelistä minkä tahansa edellä mainituista versioista digitaalisena saat kaksi bonuskenttää peliin. Huoh...eikä tässä vielä kaikki.

Mennään nimittäin pintaa syvemmälle. Okei, melkein yleisenä totuutena voidaan pitää oletusta että monet ostivat COD: IW:en vain ja ainostaan siksi että sisälsi myös COD: MW:en remasterin. Tämä ei ole jäänyt Activisionilta huomaamatta, sillä kun monet alunperin huomauttelivat COD: MW:en moninpelin puutteellisesta karttavalikoimasta niin syy alkaa selvitä. Tarkoituksena on nimittäin kaupata osa MW:en kartoista remasterin ostaneille uudestaan. Nyt ilmoille on nimittäin pärähtänyt ensimmäinen näistä paketeista nimeltään Variety. Närää aiheuttaa paitsi että 14,45e hintainen paketti on ostettavissa (ilmeisesti?) vain erikseen eikä halvempaa Season Pass-diiliä näin ollen ole saatavilla kaikkien (neljän?) tulevan karttapaketin ostajalle. Lisäksi aikoinaan PS3-versiolle julkaistu samaa nimeä kantava karttapakkaus oli hinnaltaan 9,65e. Kuulemma myös ensimmäinen neljästä karttapaketista oli myös aikoinaan ilmainen. Ovatpa ajat muuttuneet...

Kaikki tämä edellä mainittu on herättänyt COD-yhteisössä ansaittua närää, sillä oletuksena on pitkään ollut että remasteroidut pelit sisältäisivät kaiken pelistä aikoinaan julkaistun lisäsisällön eli ns. Ultimate-, Complete- tai GOTY-version. Maalaisjärjellä tämä on jokseenkin järkeenkäypää, onhan kyseessä uudelleen julkaistu vanha peli, joka yrittää kilpailla uusien tulokkaiden rinnalla hienoisella resoluution nostamisella ja muutamalla muulla visuaalisella kikalla.

Hei, Me Lasketaan!

Laskeminen on hauskaa, joten humor me, please. Oletetaan että valvomolainen menisi ja ostaisi Call of Duty: Infinite Warfaren. Haluaisin toki digitaalisena myydyt lisäkartat, joten ostaisin PSN:stä Digital Deluxen saaden täten: COD: IW:en + Season Passin + Modern Warfare Remasterin. Lisäksi ostaisin toki loppujen lopuksi MWR:n kaikki neljä (oletettua) karttapakettia kunhan ne lopulta ilmestyvät. Kokonaispotiksi muodostuisi rouheat 167, 75e. Ja tämän pitäisi olla ns. paras mahdollinen (halvin) diili sille pelaajalle joka haluaa ns. täyden kokemuksen eli pelata peliä niin kuin se on alunperin suunniteltukin pelattavaksi. Mutta entäpä jos en olisikaan niin fiksu vaan ostaisinkin digitaalisen Legacy Editionin + jokaisen karttapaketin yksittäin IW:een ja MWR:een. Tällöin loppumälliksi lätsähtäisi jopa 207,55 euroa!  Herranjumala, kyse on kuitenkin vain yhdestä uudesta KOKONAISESTA pelistä sekä yhdestä remasteroidusta VANHASTA pelistä eli pelimatematiikalla ns. 1,5 uudesta pelistä.

Jokainen voi sitten vielä oman harkinnan mukaan laskeskella mukaan myös muita "diilejä" mitä on saatavilla. En esimerkiksi ole vielä maininnut sanallakaan COD: IW + Destiny Collection sekä COD: IW: Legacy Edition + COD: MWR + Destiny Collection-paketteja, jotka nekin on ketjutettu reilun satasen ja about 140e paketeiksi. Kumpikaan näistä paketeista ei siis sisällä IW:en Season Passia tai MWR:n lisäkarttoja. Tässähän tulee pää ihan kipeäksi...


Lasketaan, Taas!

Eihän näitä ole tietenkään pakko ostaa. Ei pelejä, ei lisäsisältöjä, ennakkotilauksia eikä Season Passeja. Mutta se ei silti tarkoita sitä ettei kyseisessä pelibisneksen mallissa ole jotain justeerattavaa. Nyt kun olennainen on ammuttu alta pois on aika keskittyä itse ongelmaan ja tarkemmin sen ratkaisuun. Olen esitellyt teille sharewaren ja olen esitellyt teille ongelman, joten nokkellat-pokkelat osaavat jo lyödä nämä kaksi palasta yhteen. Antakaahan kun maalaan teille vision:

Call of Duty: Infinite Warfare (Shareware)

Sisältö:

- Kampanja:
Sisältää ensimmäisen kolmanneksen kampanjaa, jossa käydään läpi kampanjan peruselementit, päähenkilöt ja teemat. Loppuu cliffhangeriin ja iskee ruudulle linkin nettikauppaan, josta kampanjan loppuosan voi lunastaa joko kolmannes kerrallaan (hintaan 10e ja 15e) tai koko kampanjan kerralla halvemmalla (23e).

- Zombies:
Sisältää yhden zombie-kartan, lisää saa ostamalla n. 4e/kpl. Jos ostat kaikki viisi karttaa kerralla saat ne hintaan 15e.

- Multiplayer:
Sisältää kaksi netissä pelattavaa karttaa sekä lisäksi kaksi muuta karttaa, joita voi pelata botteja vastaam tai splitscreen kaksinpelissä. Lisää saa ostamalla koko Multiplayer-kokemuksen karttapaketti kerrallaan (n. 12e/kpl, karttapaketteja yhteensä kolme kappaletta) tai kaikki kerralla (30e) . Myös moninpelin kokemuksen keruu olisi mukana mutta mutta ilmaisessa sharewaressa olisi kohtuullinen tasokatto, josta jatkaa hahmokehitystä ainoastaan maksullisessa versiossa. Myös osa ns. perkeistä ja killstreak-palkinnoista saattaisi olla maksun takana (8e).

Voit halutessasi ostaa pelin osio kerrallaan (esim. vain Zombies ja Multiplayer) tai koko paketin. Tällöin kokonainen peli tulee hiukan halvemmaksi kuin ostamalla osiot erikseen. Kokonaistuotteen hinta on tällöin noin 76e pitäen sisällään kaiken lisäsisällön.

Lisäksi kokonaistuotteen ostaja saa kaupan päälle Call of Duty: Modern Warfare Remasterin. Lisää karttoja MWR:iin on saatavilla 3-5e/karttapaketti (paketteja neljä).

Infinite Warfaren + Modern Warfaren tuplapakkauksen yhteishinnaksi muodostuisi 96e sisältäen kaikki kartat ja sisällöt kumpaankin peliin. I rest my case.

Tässä allekirjoittaneen pikaisesti laatima ratkaisumalli, jonka toivoisin nousevan rinnalle kestämättömäksi kasvavaa DLC-trendiä vastaan. Tämä malli heittää entistä enemmän palloa kuluttajille ja vaatisi pelintekijöitä tekemään tuotteesta täysin pomminvarman pelikelpoisen ja koukuttavan elämyksen, sillä pelijulkaisua riivaavat bugit sekä muut vastaavat latteudet olisi nopea havaita shareware-versiossa. Tästä pohjasta on hyvä lähteä tekemään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti